Een van de redenen waarom goede bedrijven groot worden, is de loyaliteit die ze van hun klanten afdwingen. Deze loyaliteit zorgt ervoor dat de klanten door de jaren heen terug bij het bedrijf blijven. Om zo’n loyaliteit van klanten af te dwingen, moet je een goede klantenservice geven – neem voorbeeld aan www.belastingtelefoon.nl/.

Een veel voorkomende valkuil bij het starten van een nieuwe onderneming is dat je niet genoeg mankracht hebt om je ook te concentreren op servicevraagstukken. Je bent bezig met het genereren van inkomsten of het beheren van werkkapitaal. Je bent meer bezig met het werven van nieuwe klanten. Wat er gebeurt is, als je bestaande of oude klanten hebt, is er niemand om ze te bedienen.

Dit zorgt natuurlijk voor een probleem, omdat de klant dan teleurgesteld je winkelpand verlaat. Dus, natuurlijk, jouw klantenservice zal een grote impact hebben op jouw klantenbinding. Dit is de reden dat je goede klantenservice moet geven.

Hier zijn de belangrijkste voordelen van het geven van goede klantenservice.

Het behoudt de klant

Uiteraard zal de klant, wanneer hij tevreden is met jouw service, terugkomen op jouw merk en zich niet verplaatsen naar de concurrentie. Dit is op zich al een groot pluspunt voor het bedrijf, want klantenbinding is veel goedkoper dan klantenwerving.

Krijg meer referenties

Wanneer je een goede klantenservice geeft, praten jouw klanten over jou met anderen. Ze hebben de neiging om dat nog meer te doen wanneer ze gedurende een bepaalde periode een goede service krijgen. Deze referenties betekenen geld voor jouw bedrijf. Hoe meer de referenties, hoe meer klanten worden geworven zonder een dubbeltje uit te geven.

Verhoogt de winstgevendheid

Als jouw service goed is, en de mond-tot-mondreclame en referenties goed zijn, zullen je nieuwe klanten werven voor een fractie van de kosten die je zou moeten maken. Een normaal bedrijf besteedt veel aan reclame, promoties en wat niet om klanten naar binnen te laten lopen. Maar met een goede klantenservice wordt dat allemaal door jouw bestaande klanten gedaan. Dit zorgt voor een fantastische rentabiliteit, want u krijgt een maximaal rendement op de reeds gedane investering.

Lees ook: Zijn maandelijkse abonnementen de moeite waard? – Kosten, voors en tegens